Het belang van grafisch ontwerp in online marketing

Het belang van grafisch ontwerp in online marketing

Online marketing is het geheel van acties die in digitale media worden uitgevoerd om producten en/of diensten van een onderneming te promoten. Binnen een digitale marketingstrategie kunnen we verschillende acties opnemen, zoals het maken van een website voor ons bedrijf, het verbeteren van de web positionering, het creëren van een online winkel, een banner voor een advertentiecampagne in Google Ads, het openen van een bedrijfsprofiel op sociale netwerken, enzovoort. Al deze acties moeten vergezeld gaan van een specifiek grafisch ontwerp, om de merkidentiteit correct over te brengen.

Wat is grafisch ontwerp?

Grafisch ontwerpen kan men omschrijven als een beroep of specialiteit die tot doel heeft visuele communicatie over te brengen, d.w.z. specifieke boodschappen over te brengen door middel van beelden, tekst, vormen en kleuren voor een groep mensen en met een specifiek doel. Eenvoudig gezegd is het een creatieve en technische activiteit die erin bestaat ideeën over te brengen door middel van beelden. Deze discipline zet ideeën om in werkelijkheid, conceptualiseert ze en draagt ze over via haar eigen visuele prikkels en ervaringen.

Taken die een grafisch ontwerper uitvoert

Grafisch ontwerpers voeren talrijke taken uit, waarvan wij de volgende belichten:

- Reclameontwerp;

- Ontwerp van webpagina's (web design);

- Ontwerp logo's;

- Huisstijl ontwerp.

Een goed gepositioneerd beeld heeft de kracht om een merk een boost te geven. Informatie komt bij ons binnen via de ogen, we bewegen ons door visuele prikkels. Kortom, grafisch ontwerp verhoogt de betrokkenheid door visueel aantrekkelijke en professionele inhoud te creëren, waarbij wordt gezocht naar een evenwicht tussen de informatie die wordt overgebracht en de esthetische manier waarop die wordt gepresenteerd, om de nieuwsgierigheid van jouw doelpubliek te wekken.

Een centraal creatief concept vaststellen

Met creativiteit proberen merken de aandacht te trekken en door de consumenten te worden herkend en herinnerd. Maar het creatieve kernconcept is veel meer dan een idee, het is de basis van alle communicatie. Vanaf dat punt helpen alle elementen waaruit een grafisch ontwerp bestaat je om het hoofdidee te begrijpen dat je probeert te communiceren in jouw digitale marketingstrategie.

Meer impact en zichtbaarheid

In online marketing zijn we niet alleen op zoek naar conversies, soms moeten we ook impact genereren, zichtbaarheid verwerven, gezien, gekend, gedeeld en opgemerkt worden. Een goed opgebouwd merk zal memorabel en onmiskenbaar zijn. Als de typografie, bedrijfskleuren en creatieve elementen die je in je profielen en posts gebruikt consistent zijn, help je het merk en de merkidentiteit te versterken en kun je de empathie met gebruikers vergroten.